Information från styrelsen

  • Sandsopning är planerad den 16-17 april.
  • Ventilationslösning för föreningen är nu beslutad. Starten är planerad till i slutet av maj då vi först kommer att börja med en inventering i slutet av april kring nuvarande läge och status rörande ventilation i alla lägenheter för att sen gå vidare.  Mer info kommer.
  • Städdag: Containrar kommer ställas upp 24/4 – 25/4. Syrelsen har i och med det rådande läget i pandemin beslutat att vi inte kommer samlas utan vi skjuter det till hösten.
  • Nabo har nu tagit över förvaltningen fullt ut och avier är utskickade per post. Tänk på att logga in hos Nabo och justera hur du vill ha dina avier i framtiden.

Från styrelsemötet 16/2

Från Brf Ringens styrelsemöte i februari kan vi informera om följande:

  • Porttelefonerna fungerar till slut
    Äntligen fungerar våra porttelefoner igen, och vi kan släppa in vänner, hemtjänst, varubud osv. Delagott Förvaltning hade meddelat oss i styrelsen att det skulle fungera under vecka 6, men Bahnhof kunde inte lösa trasslet med bredbandet förrän denna vecka. LTP Säkerhetsteknik, som servar systemet, är värda ett stort tack.
    Har du problem eller frågor om porttelefonerna? Kontakta nya förvaltaren Nabo från och med måndag 1 mars i så fall, så hjälper de dig.
  • Radonmätningen igång
    Hemkomfort har placerat ut så kallade radonpuckar i ett stort antal lägenheter, och nu pågår alltså en mätning. Den är klar och ska analyseras i april/maj, och därefter inleds nästa etapp av ventilationsarbetet.
    Mer information kan du få av vår förvaltare Nabo.
  • Nolltolerans mot otillåten andrahandsuthyrning: Du kan bidra
    Vi har tidigare nämnt den översyn av misstänkta otillåtna andrahandsuthyrningar som har gjorts. Med vår nya förvaltares hjälp kommer vi att kunna hålla problemen på en låg nivå, men du kan bidra till det genom att höra av dig om ev. misstankar. Du kan självklart vara anonym utåt, men förvaltaren kan behöva kontakta dig för ev. frågor, så ange helst ett telefonnummer eller e-post.
  • Uppstartsmöte med nya förvaltaren Nabo
    Några av oss i styrelsen har varit på ett kvällsmöte inför uppstarten av Nabos förvaltning av vår förening. Vi har diskuterat rutiner och arbetssätt och blivit visade de olika systemen för felanmälan, fakturahantering och inte minst Kundportalen som alla boende kommer att ha tillgång till.
    Vi har fått en väldigt positiv bild av Nabo och ser fram emot att inleda samarbetet med dem.
    Du hittar alla kontaktvägar till Nabo under fliken För boende.

Nästa styrelsemöte blir den 23 mars.

Torktumlare reparerad och porttelefonin på gång

Torkmaskinerna i tvättstugan på Ringvägen 116-118
Vi i styrelsen har blivit uppmärksammade på att både torktumlare och torkskåp i tvättstugan på Ringvägen 116-118 inte har blivit lagade, trots att felanmälan gjordes redan i november och december av flera boende. Vi ringde till slut själva till reparatören, Hushållsservice, och frågade vad det berodde på. Det korta svaret är dålig kommunikation mellan vår förvaltare Delagott och Hushållsservice. Återkopplingen till oss i styrelsen och till dem som anmält felen har också brustit, men idag tisdag har vi fått besked om att de är lagade, både torkskåpet och torktumlaren.

Vi har även fått en offert för det lite dyrare reparationsarbetet med torkrummet på Ringvägen 102-104, som vi tar upp på styrelsemötet den 16 februari.

Porttelefonerna troligtvis helt klara 16/2
LTP Säkerhetsteknik, som sköter om vårt passersystem, har nu fått den utrustning som krävs för att få igång porttelefonerna efter bytet av bredbandsleverantör. Arbetet kan börja på torsdag den här veckan, och om allt går som planerat räknar LTP med att vara klara den 16 februari.

Information inför bytet av förvaltare 1/3

⇒ Klicka på bilden för att läsa Nabos informationsbrev.

Som du kanske redan vet byter vi i föreningen fastighetsförvaltare den 1 mars. Istället för Delagott blir det då företaget Nabo som kommer att sköta om felanmälan, ekonomi, parkeringskö osv.

OBS! Nytt bankgironummer för inbetalningar
Inför bytet har Nabo tagit fram ett informationsbrev med viktigt information, bl.a. om att vi ska använda ett nytt bankgironumret 5617-1846 för inbetalning av månadsavgiften eller hyran. Klicka på bilden ovan för att läsa hela brevet. Det är viktigt att du använder just det bankgironumret, så att du inte får problem med din inbetalning. Numret står så klart på de avier som Nabo delar ut till oss alla inför inbetalningen i slutet av mars.

Ny kundportal, kontaktformulär och telefonnummer
Vi i föreningens styrelse har redan haft möjlighet att logga in och använda Nabos kundportal på www.nabo.se/kundportal, och den verkar lättanvänd och väldigt smidig. Där kan du ställa frågor, be om mäklarbild inför lägenhetsförsäljning, ändra kontaktuppgifter m.m. Från 1 mars är den öppen för alla medlemmar och hyresgäster, och du loggar in med Bank-ID. Du kan även ringa Nabo på telefon 010-288 00 27, måndag–fredag kl. 9.30–11.30. för att ställa frågor.

Felanmälan i fastigheten/lägenheten:
För andra frågor som handlar om felanmälan i fastigheten, alltså gemensamma lokaler, fel på värme- och ventilationssystem, gårdarna osv. gäller kontaktvägarna nedan. Lägg in dem i din telefon och som favorit i mobilen eller datorn redan nu!

  • Felanmälan via webben: https://nabo.se/felanmalan 
  • Felanmälan telefon: 010-288 00 26, måndag-fredag kl. 09.00-16.00
    Jour kl. 16.00-09.00 för akuta fel på samma nummer. Tänk på att bara ringa om det är akut, eftersom föreningen får betala extra för arbete som sker kvällar och helger. 
  • Vårt förvaltningskontor på Ringvägen 136 fortsätter att ha öppet på tisdag eftermiddag/kväll och torsdag morgon/förmiddag. Här ska du också kunna ställa alla typer av frågor. Om Nabo inte kan besvara dem med en gång så skickar de frågan vidare till rätt person som kan återkoppla till dig.
Nabos formulär för felanmälan. Spara länken som favorit i mobilen eller datorn.




Information från styrelsemötet 12/1

Från föreningens styrelsemöte den 12 januari 2021 kan vi styrelsemedlemmar rapportera om följande:

  • Radonmätning inför starten av ventilationsarbetet
    Som ett led i ventilationsarbetet ska först en ny radonmätning göras, så att man kan jämföra med mätningen som ska görs efter ventilationsarbetet. Den utförs i februari. Mer information om när och i vilket hus som själva ventilationsåtgärderna sedan startar kommer att finnas på hemsidan, Facebook och som anslag i trapphusen.
  • Vi byter fastighetsförvaltare – igen.
    Efter bara ett år med Delagott Förvaltning har styrelsen valt att säga upp avtalet. Vi har upplevt stora brister i Delagotts service till medlemmar och hyresgäster och även i stödet till oss i styrelsen. Fastigheten har inte heller blivit så väl omhändertagen som vi hade förväntat oss.
    Vi kommer istället att teckna avtal med Nabo, som är ett etablerat fastighetsbolag. De kommer att ta över från 1 mars, men fastighetsförvaltningen kommer att gå parallellt med Delagott under en tid. Dina nästa månadsavier eller hyresavier kommer däremot från Nabo, och i april räknar vi med att all förvaltning som felanmälan, ekonomifrågor, parkeringskö osv. hanteras av Nabo istället för Delagott.
    Mer information kommer på hemsidan, Facebook och i ditt brevinkast. Nabo sätter även upp nya anslag med kontaktuppgifter i entrén i alla trapphus. Besök gärna Nabos hemsida, www.nabo.se för att bekanta dig lite närmare med dem.
  • Porttelefonerna igång först i februari.
    Porttelefonerna är inte ännu igång efter bredbandsbytet från Ownit till Bahnhof. Utrustningen som vi hade fungerar inte med Bahnhofs system. Ny utrustning är beställd men leveransen har blivit försenad pga Coronapandemin. Vi räknar med att porttelefonin ska vara löst någon gång under februari.
  • Boka nästa tvättid via hemsida eller mobil!
    Nu har vi äntligen kunnat starta tjänsten för tvättstugebokning via vår hemsida och app i mobilen. Det drog ut på tiden pga bredbandsbytet, eftersom det ligger i samma system som övrig tvättstugebokning, porttelefoni och inpassering. Gå till fliken För boende här på hemsidan och läs mer om hur du gör.
    Har du anmält dig men inte fått login? Det kan bero på att vi har fått fel e-postadress till dig. Anmäl dig på nytt, skriv under och lämna blanketten i brevlådan på förvaltningskontoret på Ringvägen 136, så löser vi det. Blankett hittar du på hemsidan eller så kan du få den av vår förvaltare på Ringvägen 136 under förvaltningskontorets öppettider.
  • Gratis teve från Com Hem
    Du vet väl att föreningen har ett gemensamt avtal för teve med Com Hem som du redan betalar för? Det ingår i månadsavgiften, och du har tillgång till 15 kanaler. Därför behöver du inte ha avtal med någon annan leverantör. Det kostar ju bara onödiga pengar. Kontakta Com Hem om du har frågor, och om du vill beställa extra utrustning, betalkanaler osv. Du hittar kontaktuppgifter här på hemsidan.

Nästa styrelsemöte blir den 16 februari.

Så kom snön, och med den även snögubbarna. De här sågs vid Ringvägen 128-134.

Styrelsens julhälsning

Vi lever i en märklig tid, och det innebär bland annat att de flesta av oss inte firar jul så som vi är vana vid. Hemma istället för borta, själva istället för med hela familjen.

Försök att göra det bästa av situationen, och skänk en tanke – och gärna en julhälsning – till dem som är helt ensamma i jul.

Vi vill tacka för det gångna året, och för dina bidrag till föreningen och till grannsämjan. Vi tar nya tag nästa år och hoppas på det bästa.

God jul och ett gott nytt år till alla våra medlemmar och hyresgäster!

Styrelsen

Tänd gärna ljus i jul, men håll dem alltid under uppsikt.

Information från styrelsemötet 8/12

Från vårt sista styrelsemöte för det här året kan vi informera om följande:

  • Bahnhofs bredband
    Priset för bredbandet med nya leverantören Bahnhof har fastställts till 85 kr eftersom bl.a. moms tillkommer.  Men himla billigt ändå ju! Vår förvaltare Delagott kommer att se till att den tidigare summan på 155 kr hos Ownit, som ju hann gå ut på månadsavgiftsavierna nu i december, blir justerad till nästa kvartal. Det omfattar även våra hyresgäster. Bredbandet från Bahnhof fungerar så klart med vanliga nätverkskablar direkt i gamla Ownit-uttaget i väggen och med vilken trådlös router som helst som ansluts till uttaget. Hos de flesta av oss sitter det i hallen.
    Alla boende har inte velat byta bredband. För dem finns endast möjligheten att teckna separat bredband med Com Hem och använda deras utrustning och uttag (som normalt finns i vardagsrummet), men då till en mycket högre kostnad. Att ha kvar Ownit är tyvärr inte möjligt eftersom det handlar om en central installation och ett gemensamt avtal för vår förening. Ownit är helt bortkopplade nu. Men du vet väl att föreningen har centralt avtal även med Com Hem för teve, som ingår i månadsavgiften?
  • Fler askkoppar utomhus uppsatta
    Vi har tidigare skrivit att fler askkoppar för utomhusbruk skulle sättas upp på alla gårdar, och de flesta sitter nu uppe. De har satts fast på papperskorgarna, där de syns bra och sitter stadigt. Gårdarna på Ringvägen 72-104 hann inte bli klara innan styrelsen fick slut på skruv m.m. men arbetet fortsätter inom kort.

Det var faktiskt allt av allmänt intresse som vi kunde dela med oss av denna gång, eftersom det inte hunnit gå så lång tid sedan förra styrelsemötet. Nästa möte blir den 12 januari.

Trevlig helg!

Askkopp på varje gård och papperskorg.

Fimpa mot gallret och släng ovanför.

 

Fungerar inte bredbandet än?

Enligt styrelsens uppgifter och egna erfarenheter är Bahnhof nu klara med bredbandsinstallationen. Däremot kvarstår porttelefonin och tvättbokningssystemet att lösa. I det arbetet är även LTP Säkerhetsteknik inblandad, och arbetet pågår.

Du som ändå har problem med (trådlöst) bredband får rådet att

1) Antingen starta om din befintliga router för trådlöst bredband alternativt dra ut kablarna från gamla Ownit-uttaget samt routern, koppla in igen och börja om. Följ instruktionerna i bildrutan här intill. Du ska alltså öppna internet och antingen få upp en startsida för Bahnhof, eller så skriver du in adressen till startsidan manuellt om den inte visas automatiskt. Det är bra att försöka ha lite tålamod, ibland behöver tekniken tid på sig att komma igång,

2) Ringa Bahnhof på 010-510 00 00 för support.

Har du inte trådlöst bredband utan har nätverkskabel från datorn och in i vägguttaget borde det fungerar utan samma trassel.

 

Installation av ny bredbandsleverantör måndag 7/12

Nu på måndag sker installationen för den tidigare aviserade installationen av ny bredbandsleverantör. Detta kommer att ha start kl 11.00.  i och med att detta arbete utförs så kommer internet förbindelserna i fastigheterna att vara skakiga till en början allt ftersom utrustningen byts ut. Utbytet bör vara klart samma dag och bör till kvällen vara färdigställt.

Här finns ett informationsbrev med instruktioner: Välkommen till Bahnhof!

Porttelefoner kommer inte att fungera på måndagen då det utnyttjar förra leverantörens utrustning. Det är planerat att leverantör av portsystem kommer ut på tisdagen dagen där på för att lösa den tekniska förflyttningen till nya leverantören, detta kan ta mer än en dag.

Däremot ska inpassering med taggen/blippen fungera som vanligt, och även att boka samt använda tvättstugan.

För tekniska frågor hänvisar vi direkt till Bahnhof på 010-510 00 00. Frågor om kostnaden och ev. felaktigt belopp på din månadsavi bör du ta med vår förvaltare Delagott, t.ex. via e-post på info@nulldelagott.se.

Entreprenör av ventilationsprojekt är vald

Under ett extrainsatt styrelsemöte den 23/11 beslutades det om vilken leverantör som skulle väljas för föreningen ventilationsarbete för godkänd OVK. Entreprenör är nu vald. Det blir Henriksbergs Verkstäder som får uppdraget, och de kommer att börja med att installera i en test-/visningslägenhet förmedlad av styrelsen. Den kommer du som boende att kunna besöka. Efter denna installation är gjord kommer styrelsen att be om en skarp offert för hela arbetet i föreningen. I dagsläget har man endast ett riktpris per lägenhet. Detta förutsatt att arbetet går smidigt och korrekt till efter styrelsens kravställningar.