Årsredovisning 2020 klar

Nu finns föreningens årsredovisning tillsammans med revisorsberättelsen för verksamhetsåret 2020 på hemsidan under Om föreningen. 

För medlemmar som vill ha en utskrivet exemplar går det bra att hämta ikväll, måndag 14 juni mellan kl. 19.00 och 20.00 på förvaltningskontoret. Det går även att hämta under förvaltningskontorets ordinarie öppettider tisdagar och torsdagar.

Information från styrelsemötet 7/6

Från styrelsens sista ordinarie styrelsemöte den 7 juni före sommaruppehållet kan vi dela med oss av följande information:

  • Balkongtvätt är nu upphandlat. Det blir Klottrets Fiende No. 1 som utför arbetet, och de gör rent både balkongräcke, balkongplattor och kanter. Preliminär start är slutet av september, men mer information kommer när det börjar bli dags.
  • Vi har köpt in farthinder till alla gårdar, som placeras ut både vid parkeringarna och inne på gårdarna. Vi hoppas att det ska få ned hastigheten på både besökande bilar och boendes egna bilar som kör på området. Det är gångfart som gäller, vilket är ca 7 km i timmen.
  • Vi har sagt upp avtalet med EkoMiljö & Mark, alltså vår tidigare markförvaltare, och väntar sedan en tid på att Nabo ska lämna offertunderlag för nya markförvaltare. Under tiden är det meningen att Nabo ska sköta markförvaltningen och t.ex. tömma papperskorgarna och klippa gräset.
  • Stämman blir som sagt digital och hålls den 28 juni. Förbered dig i god tid och ladda ned appen Percap för att kunna rösta. För själva videokonferensen använder vi Google Meet, och en länk till mötet kommer att skickas ut.

Fler nyheter än så hade vi inte denna gång, eftersom det inte gått så många veckor sedan vårt förra styrelsemöte.

Hoppas att vi ses via länk på stämman den 28 juni. Oavsett önskar vi redan nu en trevlig sommar till alla boende!

/Styrelsen

Information från styrelsen

Efter styrelsemötet den 18 maj kan vi informera om följande:

  • Ventilationsarbetet
    I början av juni får de lägenheterna som nu har besiktigats på Ringvägen 72-104 ventilationen åtgärdad samt nya fläktar installerade. Besiktning av övriga lägenheter fortsätter, och innan det är dags för din lägenhet kommer information i ditt brevinkast. Läs mer under fliken Projekt här på hemsidan.
  • Balkongtvätt
    Efterlängtad balkongtvätt kommer att upphandlas men påbörjas först i september för att inte ställa till det för de som redan gjort sommarfint på balkongen. Vår fastighetsförvaltare Nabo eller företaget som utför tvätten kommer att meddela när det är dags att plocka undan.
  • P-platsmålningen
    Nu har även p-platserna vid Ringvägen 72-104 målats, men tyvärr var det flera som missade att flytta bilen. Nabo återkommer därför med nytt datum för målning av resten av p-platserna. Tänk på att extra kostnader för att målningen inte kan utföras kan drabba dig som enskild medlem/hyresgäst.
  • Digital årsstämma
    Årets stämma genomförs digitalt den 28 juni kl. 19.00. Vi använder Google Meet för själva videomötet och mobilappen Percap för att rösta. Mer information kommer att finnas i kallelsen som delas ut två veckor före stämman. Du kan också läsa mer här: Användarguide för appen — Percap
  • Trasslet med porttelefonerna
    Förvaltaren inventerar problemen med porttelefonin med hjälp av oss boende, för att Bahnhof och LTP Säkerhetsteknik ska kunna lösa detta trassel.
    *OBS! Bahnhof utför även ett servicearbete på bredbandet 26 maj kl. 00.01–06.00.*
  • Askkoppar på alla gårdar
    Alla utomhusaskkoppar har nu satts upp på gårdarna. Säg gärna till grannar och förbipasserande att använda dem om de slarvar och kastar fimpar på gården.
  • Kryddträdgården
    Nu har vår kryddträdgård vid Ringvägen 118 vårstädats och vi kommer även att så och sätta lite nytt. Vänta gärna tills allt har växt till sig lite mer innan du plockar.I höstas planterades också buskar på två gårdar. De pyttesmå nyplanterade rödvidebuskarna vid Ringvägen 112 har markerats upp  med pinnar och tejp för att bättre klara sig från gräsklippare och fotbollar. Inte så snyggt nu kanske , men det blir fint när de har växt till sig.

Om du har frågor om arbeten och projekt i föreningen hänvisar vi till vår förvaltare, Nabo.

Till sist vill vi påminna om några viktiga säkerhetsfrågor så här inför sommaren:

1) att inte låta entréportarna stå uppställda annat än tillfälligt vid av- eller pålastning,
2) att köra lugnt på området, max 10 km/h gäller både på parkeringar och innergårdar,
3) att alltid ta med sig vatten att släcka grillen med när man är klar.

Nästa styrelsemöte har vi den 7 juni.

Nyplanterad korallkornell vid Ringvägen 82.

Korallkornell i knopp på väg att blomma.

 

På gång i föreningen

Här kommer kort information om aktuella frågor som är på gång i föreningen:

  • Förvaltningskontorets öppettider blev tyvärr omkastade av nya förvaltaren Nabo när de tog över efter Delagott. Vi har valt att behålla dem istället för att ändra tillbaka igen, så tisdagar kl. 08.00-11.00 samt torsdagar kl. 15.00-18.00 är det som gäller för besök och telefon till förvaltningskontoret.
  • En inventering av ventilationen och köksfläktarna i alla lägenheter pågår nu och genomförs av Hemkomfort. Först ut var Ringvägen 72-74, 84-86 och 96-98. Inventeringen är en förutsättning för att åtgärder och installation ska löpa smidigt. Du kan läsa mer här på hemsidan under fliken Ventilationsprojektet.
  • Årets stämma blir digitalt istället för genom poströstning, så att fler medlemmar än styrelsen ska kunna delta. Det blir den 28 juni, och sista dagen att lämna in motioner/förslag är 1 juni. Glöm inte att underteckna din motion.
    Om vill nominera någon för ett styrelseuppdrag ska du göra det till valberedningen@nullbrfringen.se, också där senast 1 juni.
    Kallelse med alla bilagor, instruktioner osv delas ut till medlemmarna i brevinkastet senast två veckor före stämman.

Frågor och kommentarer?
Om du har frågor om pågående projekt och arbeten, vill felanmäla något eller har en granne som stör så ska du kontakta vår förvaltare Nabo. Kontaktuppgifter till dem finns på hemsidan och i våra trapphus, i entrén. I vissa fall kan man kontakta ev. underentreprenörer också om sådana kontaktuppgifter finns, som t.ex.  Hemkomfort.

Övriga frågor som styrelsen ev. hanterar bör skickas via e-post. Undvik att skriva på föreningens Facebook-sida, som är helt publik och kan läsas av vem som helst. Gå med i Granngruppen istället så kan du ha kontakt med andra som bor här utan att det kan läsas av utomstående. Ansök här: Granngruppen | Facebook.

 

Information från styrelsen

  • Sandsopning är planerad den 16-17 april.
  • Ventilationslösning för föreningen är nu beslutad. Starten är planerad till i slutet av maj då vi först kommer att börja med en inventering i slutet av april kring nuvarande läge och status rörande ventilation i alla lägenheter för att sen gå vidare.  Mer info kommer.
  • Städdag: Containrar kommer ställas upp 24/4 – 25/4. Syrelsen har i och med det rådande läget i pandemin beslutat att vi inte kommer samlas utan vi skjuter det till hösten. Containrar kommer vara öppna lördag och söndag mellan 10.00 – 12.00.
  • Nabo har nu tagit över förvaltningen fullt ut och avier är utskickade per post. Tänk på att logga in hos Nabo och justera hur du vill ha dina avier i framtiden.

Från styrelsemötet 16/2

Från Brf Ringens styrelsemöte i februari kan vi informera om följande:

  • Porttelefonerna fungerar till slut
    Äntligen fungerar våra porttelefoner igen, och vi kan släppa in vänner, hemtjänst, varubud osv. Delagott Förvaltning hade meddelat oss i styrelsen att det skulle fungera under vecka 6, men Bahnhof kunde inte lösa trasslet med bredbandet förrän denna vecka. LTP Säkerhetsteknik, som servar systemet, är värda ett stort tack.
    Har du problem eller frågor om porttelefonerna? Kontakta nya förvaltaren Nabo från och med måndag 1 mars i så fall, så hjälper de dig.
  • Radonmätningen igång
    Hemkomfort har placerat ut så kallade radonpuckar i ett stort antal lägenheter, och nu pågår alltså en mätning. Den är klar och ska analyseras i april/maj, och därefter inleds nästa etapp av ventilationsarbetet.
    Mer information kan du få av vår förvaltare Nabo.
  • Nolltolerans mot otillåten andrahandsuthyrning: Du kan bidra
    Vi har tidigare nämnt den översyn av misstänkta otillåtna andrahandsuthyrningar som har gjorts. Med vår nya förvaltares hjälp kommer vi att kunna hålla problemen på en låg nivå, men du kan bidra till det genom att höra av dig om ev. misstankar. Du kan självklart vara anonym utåt, men förvaltaren kan behöva kontakta dig för ev. frågor, så ange helst ett telefonnummer eller e-post.
  • Uppstartsmöte med nya förvaltaren Nabo
    Några av oss i styrelsen har varit på ett kvällsmöte inför uppstarten av Nabos förvaltning av vår förening. Vi har diskuterat rutiner och arbetssätt och blivit visade de olika systemen för felanmälan, fakturahantering och inte minst Kundportalen som alla boende kommer att ha tillgång till.
    Vi har fått en väldigt positiv bild av Nabo och ser fram emot att inleda samarbetet med dem.
    Du hittar alla kontaktvägar till Nabo under fliken För boende.

Nästa styrelsemöte blir den 23 mars.

Torktumlare reparerad och porttelefonin på gång

Torkmaskinerna i tvättstugan på Ringvägen 116-118
Vi i styrelsen har blivit uppmärksammade på att både torktumlare och torkskåp i tvättstugan på Ringvägen 116-118 inte har blivit lagade, trots att felanmälan gjordes redan i november och december av flera boende. Vi ringde till slut själva till reparatören, Hushållsservice, och frågade vad det berodde på. Det korta svaret är dålig kommunikation mellan vår förvaltare Delagott och Hushållsservice. Återkopplingen till oss i styrelsen och till dem som anmält felen har också brustit, men idag tisdag har vi fått besked om att de är lagade, både torkskåpet och torktumlaren.

Vi har även fått en offert för det lite dyrare reparationsarbetet med torkrummet på Ringvägen 102-104, som vi tar upp på styrelsemötet den 16 februari.

Porttelefonerna troligtvis helt klara 16/2
LTP Säkerhetsteknik, som sköter om vårt passersystem, har nu fått den utrustning som krävs för att få igång porttelefonerna efter bytet av bredbandsleverantör. Arbetet kan börja på torsdag den här veckan, och om allt går som planerat räknar LTP med att vara klara den 16 februari.

Information inför bytet av förvaltare 1/3

⇒ Klicka på bilden för att läsa Nabos informationsbrev.

Som du kanske redan vet byter vi i föreningen fastighetsförvaltare den 1 mars. Istället för Delagott blir det då företaget Nabo som kommer att sköta om felanmälan, ekonomi, parkeringskö osv.

OBS! Nytt bankgironummer för inbetalningar
Inför bytet har Nabo tagit fram ett informationsbrev med viktigt information, bl.a. om att vi ska använda ett nytt bankgironumret 5617-1846 för inbetalning av månadsavgiften eller hyran. Klicka på bilden ovan för att läsa hela brevet. Det är viktigt att du använder just det bankgironumret, så att du inte får problem med din inbetalning. Numret står så klart på de avier som Nabo delar ut till oss alla inför inbetalningen i slutet av mars.

Ny kundportal, kontaktformulär och telefonnummer
Vi i föreningens styrelse har redan haft möjlighet att logga in och använda Nabos kundportal på www.nabo.se/kundportal, och den verkar lättanvänd och väldigt smidig. Där kan du ställa frågor, be om mäklarbild inför lägenhetsförsäljning, ändra kontaktuppgifter m.m. Från 1 mars är den öppen för alla medlemmar och hyresgäster, och du loggar in med Bank-ID. Du kan även ringa Nabo på telefon 010-288 00 27, måndag–fredag kl. 9.30–11.30. för att ställa frågor.

Felanmälan i fastigheten/lägenheten:
För andra frågor som handlar om felanmälan i fastigheten, alltså gemensamma lokaler, fel på värme- och ventilationssystem, gårdarna osv. gäller kontaktvägarna nedan. Lägg in dem i din telefon och som favorit i mobilen eller datorn redan nu!

  • Felanmälan via webben: https://nabo.se/felanmalan 
  • Felanmälan telefon: 010-288 00 26, måndag-fredag kl. 09.00-16.00
    Jour kl. 16.00-09.00 för akuta fel på samma nummer. Tänk på att bara ringa om det är akut, eftersom föreningen får betala extra för arbete som sker kvällar och helger. 
  • Vårt förvaltningskontor på Ringvägen 136 fortsätter att ha öppet på tisdag eftermiddag/kväll och torsdag morgon/förmiddag. Här ska du också kunna ställa alla typer av frågor. Om Nabo inte kan besvara dem med en gång så skickar de frågan vidare till rätt person som kan återkoppla till dig.
Nabos formulär för felanmälan. Spara länken som favorit i mobilen eller datorn.




Information från styrelsemötet 12/1

Från föreningens styrelsemöte den 12 januari 2021 kan vi styrelsemedlemmar rapportera om följande:

  • Radonmätning inför starten av ventilationsarbetet
    Som ett led i ventilationsarbetet ska först en ny radonmätning göras, så att man kan jämföra med mätningen som ska görs efter ventilationsarbetet. Den utförs i februari. Mer information om när och i vilket hus som själva ventilationsåtgärderna sedan startar kommer att finnas på hemsidan, Facebook och som anslag i trapphusen.
  • Vi byter fastighetsförvaltare – igen.
    Efter bara ett år med Delagott Förvaltning har styrelsen valt att säga upp avtalet. Vi har upplevt stora brister i Delagotts service till medlemmar och hyresgäster och även i stödet till oss i styrelsen. Fastigheten har inte heller blivit så väl omhändertagen som vi hade förväntat oss.
    Vi kommer istället att teckna avtal med Nabo, som är ett etablerat fastighetsbolag. De kommer att ta över från 1 mars, men fastighetsförvaltningen kommer att gå parallellt med Delagott under en tid. Dina nästa månadsavier eller hyresavier kommer däremot från Nabo, och i april räknar vi med att all förvaltning som felanmälan, ekonomifrågor, parkeringskö osv. hanteras av Nabo istället för Delagott.
    Mer information kommer på hemsidan, Facebook och i ditt brevinkast. Nabo sätter även upp nya anslag med kontaktuppgifter i entrén i alla trapphus. Besök gärna Nabos hemsida, www.nabo.se för att bekanta dig lite närmare med dem.
  • Porttelefonerna igång först i februari.
    Porttelefonerna är inte ännu igång efter bredbandsbytet från Ownit till Bahnhof. Utrustningen som vi hade fungerar inte med Bahnhofs system. Ny utrustning är beställd men leveransen har blivit försenad pga Coronapandemin. Vi räknar med att porttelefonin ska vara löst någon gång under februari.
  • Boka nästa tvättid via hemsida eller mobil!
    Nu har vi äntligen kunnat starta tjänsten för tvättstugebokning via vår hemsida och app i mobilen. Det drog ut på tiden pga bredbandsbytet, eftersom det ligger i samma system som övrig tvättstugebokning, porttelefoni och inpassering. Gå till fliken För boende här på hemsidan och läs mer om hur du gör.
    Har du anmält dig men inte fått login? Det kan bero på att vi har fått fel e-postadress till dig. Anmäl dig på nytt, skriv under och lämna blanketten i brevlådan på förvaltningskontoret på Ringvägen 136, så löser vi det. Blankett hittar du på hemsidan eller så kan du få den av vår förvaltare på Ringvägen 136 under förvaltningskontorets öppettider.
  • Gratis teve från Com Hem
    Du vet väl att föreningen har ett gemensamt avtal för teve med Com Hem som du redan betalar för? Det ingår i månadsavgiften, och du har tillgång till 15 kanaler. Därför behöver du inte ha avtal med någon annan leverantör. Det kostar ju bara onödiga pengar. Kontakta Com Hem om du har frågor, och om du vill beställa extra utrustning, betalkanaler osv. Du hittar kontaktuppgifter här på hemsidan.

Nästa styrelsemöte blir den 16 februari.

Så kom snön, och med den även snögubbarna. De här sågs vid Ringvägen 128-134.

Styrelsens julhälsning

Vi lever i en märklig tid, och det innebär bland annat att de flesta av oss inte firar jul så som vi är vana vid. Hemma istället för borta, själva istället för med hela familjen.

Försök att göra det bästa av situationen, och skänk en tanke – och gärna en julhälsning – till dem som är helt ensamma i jul.

Vi vill tacka för det gångna året, och för dina bidrag till föreningen och till grannsämjan. Vi tar nya tag nästa år och hoppas på det bästa.

God jul och ett gott nytt år till alla våra medlemmar och hyresgäster!

Styrelsen

Tänd gärna ljus i jul, men håll dem alltid under uppsikt.