Information från styrelsens sista möte för året 13/12

Tänk att det redan har varit Lucia, och att julen står och lurar runt hörnet… På självaste Lucia-dagen hade vi vårt sista styrelsemöte för 2022, och det här blir kanske också vår sista information för det här året:

  • Ventilationen klar och OVK:n godkänd 
    Föreningen har nu en godkänd ventilation, men enstaka radonutredningar pågår. På hemsidan under fliken För boende finns den manual som vi alla fick efter att de nya fläktarna och spiskåporna hade installerats. Se Regler, blanketter och instruktioner.
  • Höjningen av månadsavgiften fördröjd
    Styrelsen har ju aviserat att månadsavgiften höjs med 5 % från och med 2023, men på grund av en miss i den interna kommunikationer på Nabo har inte Nabo fått med detta i avierna som gick ut för januari-mars. Höjningen för januari kommer därför att debiteras på februari månadsavgift, så det blir en extra hundralapp på ett ungefär, beroende på just din avgiftsnivå.
  • Fasadskada på Ringvägen 100 repareras
    En varubil körde för ett antal månader sedan in i husväggen vid Ringvägen 100 och skadade husfasaden. På senaste styrelsemötet fick vi besked av Nabo att skadan kommer att repareras när vädret tillåter.
  • Parkeringskön: Vad gäller och hur fungerar den?
    Efter ett systematiskt arbete för att effektivisera parkeringshanteringen är kötiden ibland så kort att nya medlemmar får en parkering direkt när de flyttar in. Flera boende har även kunnat erbjudas en andra p-plats. Ett absolut krav för att få p-plats är att man är skriven här, samt kan visa reg.bevis eller motsvarande. Det är för att säkerställa att det är just boende i vår förening som får tillgång till parkeringsplatserna.
    —–Du kan ställa dig i kö via Nabos kundportal (se mer på hemsidan). Du kan också ställa dig i samma kö för att få möjlighet att byta till en närmare p-plats eller garage. Men du ska stå i den områdeskö där du bor, och kommer inte att bli erbjuden en parkering på andra sidan parken.
    —–Står du i kö mest för att vara säker på att få en plats när det väl är dags? Då är det mycket bättre om du går ur kön tills du faktiskt har behov. Annars blir kötiden längre för dem som behöver en p-plats eller garage nu. Om det finns några medlemmar och hyresgäster därute som kan hoppa ur kön för andras skull vore det toppen. Det gör du direkt i Nabos kundportal, eller så kan du maila dem på avgifthyra@nullnabo.se.
  • Snöplogning och sandning
    Sedan 2022 är det Etni som ansvarar för att bl.a. snöplogning och sandning, samt förstås sandsopningen till våren utförs. De har i dagarna även tagit bort de många nedfallna grenarna.
    —–OBS! Tänk på att inte sopa bort den sand eller det grus som läggs vid entréerna. När slaskig snö fryser på bildar det ju is, och det blir väldigt halt. Och att sanda om kostar föreningen extra pengar också.
    —–Har du frågor eller klagomål om detta är det, som vanligt, förvaltaren Nabo du ska vända dig. Nabos roll är inte bara att sköta förvaltningen och åtgärda anmälda fel osv, utan även att avlasta oss i styrelsen med löpande frågor, så att vi kan fokusera på andra saker.
  • Julen och ljusen
    Vi passar på att påminna om hur viktigt det är att hålla koll på levande ljus under alla helger och sammankomster. Låt inte några stearinljus stå och brinna i ett rum som ingen är i.

Vårt första styrelsemöte 2023 blir den 17 januari.

Vi önskar alla medlemmar och hyresgäster en fin och skön jul, och ett gott nytt år.

Styrelsen i din förening