Vanliga frågor

Det kommer in många frågor till förvaltningen. Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna med svar.

Hur lång tid har jag på mig att aktivera min tvättid?

Från och med att din tid börjar så har du 30 minuter på dig att aktivera den (låsa upp med taggen). Efter 30 minuter avbokas tiden, och är tillgänglig för andra att boka.

Vilka kanaler finns med i basutbudet för kabel-tv från Com Hem?

Föreningen har en gruppavtal hos Comhem vilket ger tillgång till följande kanaler.

Mer information finns här (pdf-fil): Com Hem – Information gruppavtal Brf Ringen i Västerhaninge.

Jag har tappat bort min avi – var kan jag få en ny?

För att få hjälp med en ny avi för månadsavgiften/hyran vänder du dig till vår förvaltare Delagott.

Jag har tappat min nyckel till min lägenhetsdörr, kan jag beställa ny härifrån?

Varje lägenhetsinnehavare är ansvarig för sina egna nycklar, och att skaffa nya är inget som föreningen eller förvaltaren kan ordna. Det måste du ordna och bekosta själv. Kom även ihåg att göra en polisanmälan om du tappat nycklarna!

Min inpasseringsbricka (tagg) är trasig/borttappad. Hur får jag en ny?

Besök förvaltningskontoret på Ringvägen 136, se öppettider på www.brfringen.se/kontakt, så kan de ordna en ny. Ange vad brickan/taggen har för nummer för enklare hantering (1, 2, 3 osv). Du kan också köpa fler om det behövs. Det kostar 200 kronor.

Hur fungerar porttelefonen? Kan man ha flera telefonnummer kopplade till den?

Ja, man kan ha flera nummer till samma porttelefon. Gå till förvaltningskontoret på Ringvägen 136 så kan de lösa det där. Där kan du också få en instruktion, eller så skriver du ut den härifrån.

Vi vill hyra ut i andra hand tillsvidare, hur gör vi?

Ni fyller i blanketter som lämnas till styrelsen för godkännande. Om orsaken är studier eller arbete på annan ort är det viktigt att även bifoga intyg. Blanketterna finns att hämta på förvaltningskontoret, Ringvägen 136, eller så kan du fylla i den här. Skriv ut och underteckna den och lämna sedan till förvaltningskontoret. Du kan lägga den i brevlådan utanför dörren.

Får jag renovera i lägenheten utan lov?

Vissa saker får man göra utan att göra en renoveringsansökan, t.ex. lägga nytt golv, byta köksluckor – men du får inte byta ut fläkten. Många saker kräver också att du anlitar en fackman, t.ex. behörig rörmokare, elektriker osv. Om du vill riva en vägg, flytta avlopp eller andra större arbeten behöver du skicka in en renoveringsansökan. Det finns blanketter på förvaltningskontoret, Ringvägen 136, och du kan även fylla i den här. Lämna en utskriven och undertecknad ansökan till kontoret. Styrelsen tittar på den vid nästa styrelsemöte.

Om jag har en granne som stör eller hyr ut olovligt, hur gör jag?

Om du har en granne som stör, eller om du misstänker att någon hyr ut olovligt i andra hand är det viktigt att under ett par veckor observera och notera störningarna eller vilka som kommer och går i ett störningsschema, och sedan överlämna det till förvaltaren Delagott. Det kommer sedan att ligga till grund för vidare åtgärder. I noteringarna är det viktigt att det framgår datum, tidpunkt och form av ljud. Ditt namn kommer inte att lämnas ut till någon, utan är helt konfidentiellt. Du kan hämta störningsschema på vårt förvaltningskontor eller ladda ned här.

Vad har min lägenhet för värde?

Kontakta en fastighetsmäklare för hjälp med att uppskatta värdet på din lägenhet.

Jag har tappat bort passerkortet till återvinningscentralen?

Du kan skaffa ett nytt passerkort på SRV:s hemsida https://www.srvatervinning.se/. Närmaste återvinningscentral finns i Rörvägen 23, Jordbro, ca 10 minuter med bil.
Se här hur du sorterar sopor: https://www.srvatervinning.se/sorteringsguiden.

Finns det verktyg att låna från föreningen?

Föreningen kan endast låna ut krattor, inga andra verktyg.

Uppdaterad: 26 mars, 2020